BLOG

Hoe werkt het bij Hofman Animal Care?

Automatiseren als randvoorwaarde voor continuïteit

Al in 2009 lanceerde Hofman Animal Care haar eerste B2B online bestelplatform voor klanten. De ‘drogisterij voor dieren’ merkte al snel dat de aansluiting met het bestaande CRM- en ERP-pakket haperde. Reden om op zoek te gaan naar een nieuw, modern en schaalbaar boekhoudpakket, want Hofman Animal Care ziet automatiseren als een randvoorwaarde voor continuïteit. Door Bijzen&Dekker werd Exact Globe en Synergy geïmplementeerd en vooral ook draagvlak gecreëerd binnen de organisatie voor de nieuwe omgeving.

Hofman Animal Care is producent en groothandel van supplementen en verzorgingsproducten voor dieren. Het familiebedrijf is in 1987 opgericht en telt inmiddels ruim 100 medewerkers. Vanuit het gloednieuwe pand in Enter worden de producten naar ruim veertig landen gedistribueerd. Hoewel vader Gerbert nog dagelijks actief is in het bedrijf, heeft hij vorig jaar het stokje volledig overgedragen aan zijn zoon Arjan die sinds 1999 meedraait in het familiebedrijf. Hij heeft een voorliefde voor automatiseren en is ervan overtuigd dat het essentieel is voor de continuïteit van het familiebedrijf. Een visie die het bedrijf geen windeieren legt en eerder al glansrijk door de coronapandemie loodste.

95% bestelt online

Ruim 95% van alle klanten bestelt online via het B2B platform van Hofman. “Dat is voor een groothandel vrij uniek”, weet ook Arjan. “Het is te danken aan het feit dat we sinds 2011 fors investeren in ons IT-landschap. Schaalbaarheid is daarin een belangrijke factor. Dat is ook de reden dat we destijds voor Exact hebben gekozen na een grondig onderzoek vanuit Bijzen&Dekker en sindsdien heel prettig met hen samenwerken. In Bijzen&Dekker hebben we een partij gevonden die met ons meedenkt in het automatiseren van processen. De eerste stap, het omzetten van onze verouderde ERP- en CRM-systemen naar Exact, was direct de meest ingrijpende. Een verschil van dag en nacht, ook voor onze medewerkers. Bijzen&Dekker heeft ons daarin ontzettend goed begeleid. Vervolgens zijn we samen onze processen steeds verder gaan automatiseren. Zo is onder andere de voorraad scanbaar gemaakt met WMS, hebben we Exact Synergy geïntroduceerd als Workflow en CRM-oplossing en is de webshop verder geëvolueerd en geïntegreerd. De implementatie van WMS heeft organisatorisch ook een flinke impact gehad, waarbij afscheid is genomen van de papieren pakbon. Het was super spannend, maar tegelijk ook een heel boeiend proces.” Digitalisering is van levensbelang voor ons bedrijf, geeft Arjan aan. “De tijdwinst en optimalisatie van onze digitale organisatie is enorm. We hadden anders nooit zo kunnen doorgroeien. Ook werken wij inmiddels met Vplan om grip te houden op de hele planning rondom onze eigen media-afdeling. In de nabije toekomst zullen wij vPlan verder gaan uitrollen op andere afdelingen. Het is een fantastische planningstool.”

 

Wil je meer weten? Neem contact op met Jolijn!

Blijf altijd op de hoogte! Volg ons op LinkedIn voor actuele software meldingen en updates